Szeptember 2019  << >>
 H  K  Sz  Cs  P  Sz  V 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  9101112131415
16171819202122
23242526272829
      

iris original foto martina root 11Az Iris, Pietro Mascagni operája ritka vendég Európa operaszínpadain, noha a zene lírai dallamai minden előadásban elbűvölik a hallgatóságot. A távol-keleti történet alapján készült mű a Bartók Plusz Operafesztiválon elevenedik meg a pilseni Josef Kajetán Tyl Színház vendégjátékában.

Mascagni legnépszerűbb operája, a Parasztbecsület (Cavalleria rusticana) páratlan sikerével „egyműves” szerzővé vált a zenehallgatók körében. A verizmus egyik mintapéldájának tartott egyfelvonásos beárnyékolta más műveit, a Cavalleria népszerűségét így egyik sem tudta felülmúlni. Miután Mascagni az olasz királytól megkapta az Olasz Koronarendet, az elismerést, amelyet Verdi is csak középkorú férfiként érdemelt ki, keserűen megjegyezte: „Nagy kár, hogy a Parasztbecsületet írtam meg először: koronát kaptam érte, mielőtt még király lett volna belőlem.”

Az olasz szerzőnek pedig nem csak a Parasztbecsület, hanem bizonyos szempontból az Iris című operája is úttörő munka volt. Puccini Pillangókisasszonyát öt évvel megelőzve fogalmazott zenébe egy távol-keleti tragikus történetet. Librettószerzője ráadásul az a Luigi Illica volt, aki később Puccini operájának a szövegkönyvét is írta.

Mascagni célja az Iris komponálása közben az volt, hogy zenéje a drámához ne „száraz magyarázatként szolgáljon, hanem fejlessze azt saját megmagyarázhatatlan erejével”. A valódi probléma azonban az volt – ami ezt a nyilatkozatot is eredményezte –, hogy a cselekmény meglehetősen vékonyka. A harmadik felvonás például mindössze Iris haláltusájának és szimbolikus kapcsolatainak ábrázolása, ezért elkerülhetetlenné vált az opera kis karakterdarabokkal való bővítése táncokkal, áriákkal és szerenádokkal.

Az egzotikus téma statikus természete később Puccini számára is problémákat vetett fel, de ő már tanulhatott kortársa megoldásaiból. Mascagni a japános hangzást végül a shamisen nevű hosszúnyakú japán lant és különböző japán ütőhangszerekkel érte el, amelyeket leginkább az első felvonás bábszínházi jelenetében használt. Mindazonáltal az Iris zenéje lírai dallamaival és szokatlanul finom harmóniai megoldásaival bűvöli el a hallgatót.

A darab bemutatója június 22-én lesz a Miskolci Nemzeti Színház Nagyszínházában.

Jegyvásárlás »

Bő szekund 2.0 – Bősze Ádám zenei stand-up

szeptember
hétfő
30
19:00 h
Bősze Ádám rádiós/televíziós műsorveztő zenei stand-up estje teltházas volt nyáron a Bartók Plusz 2019 programjában. A produkcióra a... | tovább az esemény részleteihez »

Bartók titkos színháza – színpadi fantáziák Bartók Béla hangszeres műveire

október
kedd
1
19:00 h
A Színház és Filmművészeti Egyetem végzős rendező-koreográfus hallgatói Horváth Csaba és Selmeczi György irányításával Bartók... | tovább az esemény részleteihez »
emmi logo 80px miskolc cimer fel 80px nka csak logo rgb 80px    

Copyright © 2016 Miskolci Operafesztivál Nonprofit Kft. Minden jog fenntartva!  |   Impresszum »  |  Közérdekű információk »Adatkezelési tájékoztató »

↑ Top

facebook